Máte chuť na něco smaženého, čeho byste nejraději snědli hned několik porcí? Z takové touhy se lze snadno vymanit. Párkrát se koukněte na snímek, na němž jsou plné talíře a veškeré chutě vás rázem přejdou. Zní to asi divně, ale opravdu to funguje!
V televizní reklamě člověk vidí pizzu, hamburgery a těstoviny, při cestě autem zase míjí billboard se šťavnatými kuřecími křídly. Obrázky nejrůznějších jídel se to hemží také v časopisech a na sociálních sítích. To je ale, panečku, propagace! Její cíl je jasný – přilákat zákazníky a zvýšit prodejní zisky. Jenže ouha, chybička se vloudila. A to pěkně veliká!
Čím víc reklamy, tím menší lákadlo?
Podle jisté dánské studie (1) tyto obrázky a reklamy na nejrůznější laskominy chutě k jídlu nezvyšují, ale paradoxně naopak tlumí. A to zvláště v případě, že na ně chtě nechtě koukáme často, protože jsou zkrátka všude. Našel se tedy nový způsob, jak zabránit škodlivému přejídání? Konečně máme páku, díky které vyzrajeme nad takzvaným vlčím hladem? Už to tak vypadá, tak volejme hurá! Ještě pořád se vám tomu těžko věří?
Nechci to už vidět ani jíst!
Výše zmíněné studie se zúčastnilo více než 1 100 hladových jedinců, kteří absolvovali hned několik experimentů. Za ten vůbec nejvýmluvnější se zřejmě dá považovat ten, při němž byl respondentům ukázán snímek s bonbony, a to buď třikrát, nebo třicetkrát. Ti, kteří na něj museli hledět třicetkrát, poté přiznali, že je ona zvěčněná sladkost absolutně neláká. To jejich kolegům, kteří bonbony spatřili pouze třikrát, se sbíhaly sliny ostošest. A na stejném principu to může fungovat u všech potravin, nejen u cukrátek! „Chutě k jídlu jsou s kognitivním vnímáním spojeny mnohem těsněji, než si mnozí myslí a dokáží představit,“ upozorňuje hlavní autor výzkumu, kterým je dánský doktorand potravinářských věd Tjark Andersen (2). „Díky tomuto vnímání dostanete fyziologickou odpověď na to, nač jste dosud mysleli. Proto se při častém pohledu na obrázek jídla můžete cítit plně spokojení, aniž byste cokoli snědli,“ překvapuje tento expert.
Zdroje: (1) www.eurekalert.org/news-releases/989957, (2) www.nypost.com/2023/05/23/looking-at-food-photos-online-may-help-curb-overeating-study/