S hubnutím pomůže i barva jídelního servisu

Psychologické působení barev je laickou veřejností stále nedoceněno. Přitom může pomáhat také v tom, co dnešní společnost zajímá většinově – při hubnutí a udržování štíhlé postavy. Barva servírovacího nádobí totiž výrazně ovlivňuje to, kolik pokrmu na něm podávaného zkonzumujeme. Nejméně je to z nádobí červeného.

Tato barva je všem dobře známá jako symbol výstrahy či sexuality. V případě talíře funguje spíš jako varování před nebezpečím. Takže omezuje apetit a nabádá k vyhýbání se (1). Podle psychologů (2, 3)) z Valencie, kteří provedli řadu experimentálních výzkumů, během nichž měřili míru konzumace pokrmu na různobarevném nádobí, jsou právě červené talíře výhodné při snaze omezit množství pozřeného jídla. Naopak nejhorší je barva nejtradičnější – bílá. Jednak na ní každé jídlo skvěle vyniká, ale také vyvolává pocity, že každý pokrm na něm je zákuskem. A právě sladkosti na bílém nádobí chutnají lidem nejlahodněji a ti ho z takového porcelánu snědí nejvíce.

„Nezdravé pokrmy patří na červený talíř určitě, sníte jich totiž o něco méně, protože červená barva toho talíře vyvolá jakýsi dojem nebezpečí a je signálem pro vyhýbání se. Na jakém nádobí servírujete jídlo, má dost silný vliv na vaši chuť a vnímání lahodnosti jídla,“ uvedl profesor Charles Spence z Oxfordské univerzity, který na výzkumu (3) spolupracoval.

Když není červená, pomůže fotka

Červené talíře ovšem nejsou jediným trikem, jak toho při jídle nespořádat tolik. Podle nedávného výzkumu pomůže i fotografie jídla. Jak? Vědci (4) z Oregonu tvrdí, že lidé držící dietu, kteří jsou nuceni si každé jídlo vyfotit, si naloží menší porci a snědí méně kalorií. Tím se hubnutí stane účinnějším. Jde tady samozřejmě hlavně o psychologický efekt. Focení v rámci vyhodnocení jídelníčku pomocí obrázků pomáhá odborníkům mapovat, co jejich klient skutečně snědl. Podle obrázků může odborník lépe zhodnotit, co vynechat, jak změnit skladbu či velikost porce. Ale už samo focení nutí hubnoucího více přemýšlet o tom, co tedy pozře.

Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4413730/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5911375/, (3) www.researchgate.net/publication/259917000_Colour_pleasantness_and_consumption_behaviour_within_a_meal, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5639963/






Celkem 1 komentářů

Reklama

Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat