Hrnete nepříjemné úkoly před sebou, místo abyste je vyřídili hned? To děláme občas všichni. Ale kariéře to neprospívá, anebo dokonce škodí. Vyzkoušejte strategie, jak zatočit s neustálou i občasnou prokrastinací.
Že byste s tím projektem měli pohnout, víte sami moc dobře. Ale zase máte tu příšernou „odsunitidu“… Co funguje proti prokrastinaci, jak se neustálé odsouvání věcí jmenuje? Často nejdřív nic – než odpovíte na emaily, uklidíte si stůl, vyčistíte monitor a klávesnici, přinesete si kávu…. A nakonec se pod tlakem vyhecujete a úkol splníte na poslední chvíli. A naštvaní sami na sebe si pak slibujeme, že příště to uděláme úplně jinak. Do té doby, než se zase v záplavě úkolů ztratíme.
„Odsunitida“ je ale celkem rozšířená. V jedné anketě udalo 26 procent dotázaných, že jejich nejhorší vlastnost je odkládání úkolů, čímž se prokrastinace dostala dokonce před nedostatek pohybu, kouření nebo špatnou životosprávu.
Tenhle fenomén zná asi každý – tlačíme před sebou vyřízení nepříjemných úkolů a jdeme raději vygruntovat koupelnu, upéct náročný dezert neb uvařit pětichodové menu. A říkáme si, že se nic neděje, protože to v klidu můžeme vyřídit i zítra… Jenže v práci to může škodit naší kariéře. Pokud budete odkládat všechno na poslední chvíli, dojdete jednoho dne do bodu, kdy se úkoly nahromadí a vy budete jen v permanentním stresu. Přitom si nikdy nemůžete být jistí, že nakonec opravdu všechny úkoly stihnete v termínu…
Jak tedy na prokrastinaci vyzrát?
Najděte důvod
Proč vlastně vždycky věci odkládáte, i když přesně víte, jak vám to škodí? Nechce se vám? Jste ve stresu? Nebo máte strach, že neuspějete, a proto raději ani nezačnete?
Je důležité znát důvody vaší prokrastinace, protože jen tak se příčin můžete zbavit. U mnohých je důvodem třeba to, že se brzy začnou nudit a přestanou se na práci soustředit. Krátkodobě může být odsouvání opravdu ulehčení – z dlouhodobého hlediska je to ale problém.
Pryč s rozptylováním
Co děláte rádi, když máte pracovat na úkolu? Zbavte se všeho, co by vás mohlo rozptylovat: odložte telefon a na počítače zavřete internet. Kolegům dejte vědět, že pracujete a nechcete být rušeni.
Co je důležité
Roztřiďte si úkoly, které je momentálně nutně vyřídit, podle priority a napište si seznam. U každého si napište termín, dokdy byste úkol chtěli vyřídit. Při plánování buďte raději velkorysí a nechte si rezervu. Smyslem seznamu je snížit stres a nevytvářet nový. Počítejte tedy s tím, že úkol může trvat déle, než jste původně mysleli.
Možná se nabízí začít s těmi nejtěžšími úkoly, ale pokud nespěchají, dává smysl začít tou, která se vám zdá nejpříjemnější. Jakmile totiž splníte ten, už se zbytek seznamu tak těžký zdát nebude.
Velké úkoly rozdělte
Někdy se vám nechce úkol začínat, protože se vám zdá příliš velký a obtížný. Pokud třeba převezmete nějaký projekt, někdy ani nevíte, kde začít. Pak pomůže časový plán a prokousat se tím kousek po kousku.
Odměňte se
Po skončení úkolu se odměňte. Už jen myšlenka na odměnu vám může při práci pomoct udržet motivaci. Odměna by měla ale přijít hned po vypracování, to, že vás šéf někdy v budoucnu pochválí, vám moc nepomůže, proto se o ni musíte postarat sami. Dopřejte si lahodnou kávu a dezert, nebo skončete v práci o kousek dřív. Zasloužíte si to!
Zdroj: názory autora, verywellmind.com